"Waarom wilt u eigenlijk op een begraafplaats afspreken?", vroeg Svetlana Alexijevitsj voor Het einde van de rode mens (2014) een oudere vrouw enigszins verbaasd. "Hier kijk je mensen in de ogen die er al niet meer zijn", was het eenvoudige antwoord. Iemand in de ogen willen kijken die er niet meer is? Die behoefte herken ik. Een begraafplaats heeft ontegenzeggelijk iets verwachtingsvols. Mij...
Mooie maar vooral rijke Amerikaanse vrouwen waren aantrekkelijke huwelijkspartners bij Britse én Russische adel, de zogenoemde 'dollarprinses'. Na 1861 was de Russische adel financieel immers flink in de problemen gekomen. Door het einde van de lijfeigenschap verloor ze in één klap haar gratis arbeidskrachten. Tot overmaat van ramp vereiste de oprukkende industrialisatie dure investeringen, maar c...
Hoe kun je op een simpele, gedetailleerde en waarachtige manier de aantasting van vrijheid en van de mensenrechten laten zien? De Russische vrijmoedige regisseur Andrej Zvjagintsev zegt over zijn Oscar-genomineerde speelfilm Leviathan (2014): "Als je naar de omstandigheden om je heen kijkt kun je niet blijven zwijgen: of je doet er niets mee, of je doet er oprecht iets mee." Gelukkig maakt een aan...